Elektrisk motor til Njord

Njord er en 17 fots mahogny snekke som Stiftelsen Kortanes i Haugesund har fått i gave fra skipsreder Johannes Østensjø. Ingeniør Dypvik AS i Fredrikstad har fått levere elektrisk motor, batterier og kontroller til denne båten, og gjorde i september de siste tilpasningene på båten.

EierStiftelsen Kortanes i Haugesund
BåtNjord, en 17 fots mahogny snekke
Motor2 x 6 kW ePropulsion pod 6.0
KontrollePropulsion Evo Dual Remote Control
Batteri2 x 8 kWh ePropulsion e163
LaderePropulsion Batterilader 30 Ah
Utstyr levert av Ingeniør Dypvik AS, Fredrikstad
Kommentarer
To pod-motorer er programmert til å rotere hver sin retning for å gi mest mulig stabilitet. Etter ønske fra kunde er motoreffekten redusert til 2×3 kW framover og 2 x 1 kW bakk.
Spesifikasjonene på elektrisk framdrift for Njord

Stiftelsen Kortanes er en ideell stiftelse som driver med kystkultur, og holder til i sentrum av Haugesund. De har en del båter, blant annet Hardangerjakt fra 1854, flere snekker, og nå også Njord.

Styreleder Rune Endresen i Stiftelsen Kortanes har vært sentral i å søke støtte fra Sparebankstiftelsen SR-Bank til å få båten utstyrt for å benytte den i nærområdet som del av deres arbeid med ungdom.

– Båten er et fint smykke av en båt, og er ikke bygget som en motorbåt. Derfor var det veldig kjekt å montere elektrisk motor på den. Det blir mer anonymt enn en svær påhengsmotor. Det er en bonus at det er lite lyd i motoren forteller Endresen.

Stiftelsen har utstyrt båten med rigg og seil, i tillegg til elektrisk framdrift. IDAS har levert to podmotorer på 6 kW hver, batterier, lader og styrekonsoll.

Det man kan se av motoren ser nesten ut som et seildrev.

Per fra IDAS var nylig i Haugesund for å gjøre de siste tilpasninger på båten. For at framdriften skal bli så stabil som mulig ble motorene satt opp til å rotere hver sin veg. I tillegg ønsket stiftelsen å redusere motoreffekten for å begrense batteriforbruket. Testkjøringen viste nemlig at hastigheten var nesten den samme ved halv effekt som ved fullt pådrag! På bildene ser vi ham sammen med Johnny Mannes og Rune Endresen fra Stiftelsen Kortanes, og båten som nå er i drift.

Test-turen ble tatt i nærheten av Haugesund sentrum, og litt i mer vindfulle områder. Det fungerte veldig bra. Johnny Mannes hadde ikke kjørt el-båt før, og forteller litt om hvordan det var å kjøre båten:

– Det var litt spesielt å få lov til å prøve å kjøre. Jeg ble positivt overreasket. Man er jo vant med vanlige gamle motorer med lyd, mens her var det nesten ingen lyd. Om man kjørte på halv effekt så kunne man bare høre en liten summetone. Med el så har du full effekt med en gang, så det var litt nytt å lære seg i forhold til kjøringen.

– Det var enkelt å komme i gang, og letter å lære seg enn en tradisjonell motor. Vi prøvde litt forskjellig når vi testet motoren. Det var fint å manøvrere. Det er to motorer, én på hver side av båten. Det gjør at vi kan manøvrere på andre måter enn om det bare er en motor, forteller Mannes.

– Alt i alt en positiv erfaring!

Stiftelsen hadde ingen erfaring med el-motor fra før. Batteriene veier en del, så det kan hende at disse vil flyttes for å få bedre balanse i båten. Anlegget er montert i båten som et forsøksprosjekt.

– Vi har opplevd at man må prøve og feile for å få det til, og det er flott at det nå er på plass og virker forteller Rune Endresen.

– Nå er motoren er montert i båten, og dette må testes grundig. Målet var å ha alt klart til denne sesongen, men det er igjen litt justeringer til det er helt i ferdig. Både krefter og vekt må justeres.

– Det har derfor vært trygt å velge en leverandør med erfaring, fortsetter Endresen

Det er planlagt å bruke båten rundt Haugesund sentrum forteller Endresen.- På de korte avstandene vil vi bruke motoren, men på de lengre avstandene så kan seilet tas i bruk.

Det er et samarbeid mellom Kirkens Bymisjon og Røde kors med å frakte folk til ei lita øy rett utenfor sentrum.

Båten har et eget ladesystem som er integrert som lades via vanlig stikkontakt.

Mannes forteller at han var spent på hvordan det ville bli med elektronikken og saltvannet.

– Jeg har vært litt skeptisk, fordi elektronikk og saltvann er jo to fiender som ikke går så godt i lag. Dette er en helt åpen båt uten mulighet for å beskytte utstyret, så vi har gjort noen tiltak for beskytte bedre mot sjøsprøyt. Jeg er spent på å se hvordan dette er om noen år, fortsetter Mannes.

Njord er en ny spansk tradisjonsbåt. I år er det første gangen den har vært på sjøen. Det er en seilbåt med latinerseil, men seilet er ikke satt opp pr. nå.

Latinerseil er et trekantet seil, festet horisontalt langs en rå som er montert i vinkel på masten i langskips retning. (Kilde og foto: Wikipedia.org)