Elektrisk motor til Bærum Kajakklubb

I august fikk vi gleden av å levere og sette i drift en ePropulsion X-12 elektrisk motor til Bærum Kajakklubb. Motoren på 12 kW er montert på en katamaran følgebåt.

Rune og Ronny fra Raj Elektro i Råde har montert utstyret i båten.

EierBærum Kajakklubb
BåtKatamaran følgebåt
MotorePropulsion X-12 elektrisk utenbordsmotor
KontrollePropulsion Smart Throttle med Display 5″ og Digital Helm (ratt)
Batteri10 kWh ePropulsion G102 96V
LaderePropulsion G102 batterilader 96V
Utstyr levert av Ingeniør Dypvik AS, Fredrikstad
Kommentarer
Batteri, lader, sikringer og kabling er montert i en glassfiber kasse tilpasset båten.
Spesifikasjonene på elektrisk framdrift for katamaran hos Bærum Kajakklubb

Et ønske om mindre støy

Kajakklubben bruker følgebåten i både konkurranser og trening. Fordelen med en to-skrogsbåt er at den i prinsippet skal lage mindre bølger, rett og slett være litt likere en kajakk. Klubben hadde snakket en god stund om muligheten for å få elektrisk fremdrift på motoren, forteller Terje Hollingsæter hos Bærum Kajakklubb.

– Hovedgrunnen til ønsket om elektrisk motor var støyen som hører med en fossildrevet motor, forteller Terje.

Basen til klubben er i Sandvika/Bærum, og nærmere bestemt Kalvøya. Det er mye tett bebyggelse i nærheten, og motorstøy vil kunne være sjenerende for omgivelsene og folk i nærheten.

– Det ble mye enklere å få kommunisert med utøverne, fortsetter Hollingsæter. Trenerne slipper nå å rope eller bruke megafon. Man kan lett gi instruksjoner, og det blir mye mer trivelig for alle.

Best pris i forhold til effekt

Klubben så på flere ulike alternativer på motor, og fant ut at ePropulsion X-12 hadde best pris i forhold til hvilken effekt som var ønskelig.

– Vi opplevde at Per er en entusiast som ønsker å få det til. Det er veldig hjelpsomt når man skal ta i bruk ny teknologi, smiler Terje.

– Når du ser på installasjonen så ser man at den er ganske kompleks, men det er veldig lett å bruke. Det er kun å huske å lade båten, og så bare skru på knappen og ut å kjøre. Det er veldig brukervennlig. Alt er elektrisk installert i en kasse.

Her er det altså bare å sette på lokket og kjøre. Terje forteller at de bruker 10-30% av strømkapasiteten på én trening.

– Det betyr at vi lader ikke hver dag.

Klubben har gjort det enkelt ved at det er blitt lagt opp en strøm-søyle på bryggen. Batteriet er ladet opp på ca 2 timer.

– Da rekker vi fint å lade båten dersom det trengs mellom treningsøkten på morgen og ettermiddagen.

Tips til andre kjøpere

Har du noen tips til potensielt nye kjøpere av elektrisk motor?

– Ja, katamaranen er en relativt liten båt (6 meter lang), og batteriet veier mye. Derfor er nok ikke denne motoren egnet for båter som er vesentlig mindre. Med kassa og alt installert stjeler systemet to passasjerplasser, forteller Hollingsæter.

Finansiering

Bærum Kajakklubb fikk finansiert motoren gjennom Sparebankstiftelsen DNB og Norges Idrettsforbund. Idrettsforbundet utlyste muligheten for å søke midler til miljøtiltak. Dette gjorde det mulig å få økonomi til å kjøpe motoren.