Ombygging av Skilsø 1959
Elektrisk båt av tresnekke
Bildet viser en Skilsø 23 fra 1959 som vi i samarbeide med Fluge Småbåtbyggeri as bygger om til elektrisk drivlinje. Du kan se info om prosjektet i Gamlebyen i Fredrikstad. Trearbeidet gjøres hos Fluges Småbåtbyggeri på Søndre Sandøy, mens Ingeniør Dypvik kommisjonerer og idriftsetter batteri, motor og styrekonsoll.
En pod motor erstatter propellen
ePropulsion leverer elektriske pod motorer på fra 1 til 6 kW. I båten setter vi inn en ePropulsion Pod 3.0, en elektrisk motor som tilsvarer en bensinmotor på 5 hk. Pod motoren monterer vi under vannlinjen på båten, slik at vi kan beholde både beslag under kjølen og roret slik det har vært.
Autentisk båt etter ombyggingen
Vi trenger å trekke kabel for å levere strøm til pod motoren. denne gjennomføringen lager vi over vannlinjen, og med samme dimensjon som vi ellers bruker til å føre ut vann fra pumpene.
I tillegg til at ror og kjøl beholdes så beholder vi den pene motorkassen. Denne passer nesten perfekt til et E163 batteri på 8 kWh. Med batteriet plassert i motorkassen i stedet for den gamle bensinmotoren ser båten ut som før. Men motorkassen er støyfri, og båten er helt uten oljesøl og diesellukt.
Batterier og båtmotorerBåtmotorer og batterier
Vi leverer alle båtmotorene fra ePropulsion
Ingeniør Dypvik AS ble i september 2024 den første autoriserte installatør av ePropulsions I- og X-serier båtmotorer i Norge.
Påhengsmotorer og utenbordsmotorer
Fra ePropulsion selger vi elektriske påhengsmotorer og utenbordsmotorer fra 1 til 40 kW. Bildet viser en båt med den nye X40, ePropulsions nye motor som yter 40 kW. X-serien er på 12, 20 og 40 kW med gode løsninger for å benytte to motorer i parallell.
Innenbordsmotorer og pod motorer
De nye elektriske innenbordsmotorene i I-serien fra ePropulsion leveres i størrelsene 10, 20 og 40 kW. Disse motorene egner seg svært godt til seilbåter og motorbåter på fra 20 til 30 fot. pod motorene på 1 til 6 kW kan enkelt settes i paralklell slik vi også vil vise i ombyggingsprosjektet vårt.
I-serien kan monteres slik at både ror, propell og akslingen bevares. Og roret kan du beholde også med pod-motorene.
Batterier og tilbehør
For alle motorene leverer vi også styrekonsoller, litiumbatterier og tilleggsutstyret du trenger for å få en komplett løsning.
Batterier og båtmotorer
Vi leverer kraftige elektriske påhengsmotorer og innenbordsmotor fra ePropulsion, litiumbatterier som er testet og utprøvet til disse motorene og annet utstyr du trenger til elektrisk båt.
I nettbutikken finner du også invertere fra sveitsiske Studer-Innotec som gir deg 230V i båten. Disse høykvalitets inverterne kan kombinerers med mange av våre lithium batterier. Med en slik løsning kan du bruke effekt fra batteriet i tillegg til hva du får fra generator ombord. Slik har du effekt nok til også kraftkrevende utstyr ombord, også om ikke generator går!
I Norge har vi vist at elektriske biler er praktiske og billige i bruk samtidig som de kutter klimagassene kraftig. Nå bygger vi fritidsbåten om til elektrisk båt!